BELGISCHE MARITIEME LIGA  vzw.
LIGUE MARITIME BELGE  asbl.

Koninklijke Vereniging - Société Royale

BML - NIEUWS  LMB - NOUVELLES  NEWS

Reisverslag van Internationale uitwisseling "Sea Cadets" zomerkamp UK 2017

Deelnemers :
Afd Leuven: 21(D PECHERSKYY Martin; KAD SAIDI Mateo
Afd Geel: 2KD DRIESEN Dylan; 2KD PIECK Dylan; KAD VERHAVERT Viktor
Verantwoordelijke begeleider: BRACKX Katrien, Afd Oostende

Het Koninklijk Marine Kadettenkorps - Belgie vzw heeft ook in 2017 de mogelijkheid gehad om een beperkt aantal jongeren te laten deelnemen aan deze Internationale uitwisseling, dat plaatsvond in het Verenigd Koninkrijk.
Gedurende het kamp waren op verscheidene locaties activiteiten georganiseerd zoals o.a. zeilen, kajak en diverse bezoeken aan musea en gekende plaatsen.
De periode was van 05 Aug t.e.m. 19 Aug 2017 en er hebben 5 jongeren van verschillende afdelingen kunnen deelnemen, leeftijd tussen de 14 en 18 jaar.
Jose BUTAYE
Stafchef van het Koninklijk Marine Kadettenkorps

UK Exchange 2017

KD 2de Driesen Dylan

Afdl.Geel

Dag 1: 5 Augustus

Aangekomen te Londen in St.Pancras station. Daar hebben we gewacht tot één van de Uk staff cadets ons kwam halen en ons naar het busje begeleidde. Van daar uit zijn we naar St.Mary Universiteit gegaan en hebben daar op de andere landen gewacht, eenmaal alle landen daar waren aangekomen hebben we een kleine uitleg gekregen van de CO. Dan zijn we naar onze kamers gegaan waar we uitgepakt hadden. Na het uitpakken zijn we buiten samen gekomen met de andere landen, waaronder Australië. Die hebben ons toen kennis laten maken met hun mascotte. Dit was een Koala beer genaamd Blinky.

Dag 2: 6 augustus

Rond 06:30 werden we wakker gemaakt door 1 van de UK staff cadets . Na het ontbijt zijn we allemaal vertrokken naar Waymouth. Na een busrit van ongeveer 4 uur waren eindelijk daar aangekomen. We kregen eerst een safety briefing en mochten nadien naar de kamers om alles uit te pakken. De rest van de dag kregen we de tijd om de kadetten van de andere landen beter te leren kennen.

Dag 3: 7 augustus

We zijn vandaag in divisies geplaatst, ik zat in de divisie Dreadnought. Deze dag waren er kano's en kajakken voor ons ter beschikking waarmee we vaarden over de golven van de Noordzee. Tijdens het varen speelden we spelletjes o.a. jagersbal.

We moesten op het water proberen van kano naar kajak over te stappen om zo op een ander zijn plaats te raken, waardoor die vanzelfsprekend hetzelfde ging doen. Natuurlijk volgden er toen heel wat hilarische momenten. Verschillende boten kapseisden en sommigen kajaks zonken wegens te veel gewicht omdat de overgangen niet vlot verliepen.

Na een verfrissende douche op de basis hebben we lekker gegeten. Uiteindelijk mochten we rusten van deze zeer leuke dag.

Dag 4: 8 augustus

Vandaag zijn we gaan powerboaten met de champs. Van Waymouth naar Portsland en terug. In Portsland hielden we een picknick. Terwijl we op het water zaten hebben we deze maneuvers geoefend: rond de boeien, achterwaarts varen, elkaar ontwijken en tussen de zeilers varen. Daarna gingen we terug aan wal waar we de boten terug vastlegden. Na het eten zijn we in het dorpje gaan winkelen.

Dag 5: 9 augustus

We zijn gaan zeilen, mijn 1ste keer. Het was leuk maar wel wat chaotisch in het begin. Eenmaal iedereen er aan gewend was hebben we een spelletje gespeeld: tikkertje met een tennis bal en ook nog liggen manoeuvreren met de zeilboot. Eens aan wal hebben we de zeilboten uit het water gehaald en terug op hun plaats gezet. Dan vertrokken we naar de basis om te eten waarna we naar het strand     gingen om Cricket te spelen. Daar hebben we veel plezier gemaakt ophet strand met al de kadetten. Ten laatste terug naar de basis om te gaan slapen.

Dag 6: 10 augustus
Deze dag zijn we in 2 groepen opgesplitst de 1ste groep ging mountainbiken en de 2e muurklimmen. Na het middag eten wisselden de groepen om. Al weer veel plezier gemaakt en gelachen deze dag. Terug op de basis aangekomen hebben we de fietsen gepoetst en terug gezet. Na het avond eten hield Engeland een talentenshow. Elk land deed mee behalve Australië. Op de 1ste plaats stond Canada 2de plaats België 3de plaats Zuid-Korea.

Dag 7: 11 augustus

Vandaag vertrokken we naar Portsmouth waarbij we ongeveer 2 a 3 uurs op de bus hebben gezeten. Op de marine basis aangekomen zijn we aanboord gegaan van de Bristol. Eerst volgde er een safety briefing en dan alles uitpakken in de kombuis. Boven in de lounge kamer hebben we tafelvoetbal gespeeld waarna het weer tijd was om te gaan slapen

Dag 8: 12 augustus

Vandaag hebben sommigen nog wat gezeild terwijl andere met de champs vaarden. Na een tijdje wisselden we. We hebben wat testen afgenomen met de champs en dan alles terug opgeruimd. Daarna zijn we naar het eten gemarcheerd. Na het eten hebben we wat gerust op de boot en rond gewandeld op het domein.

Dag 9: 13 augustus

Vandaag hebben we armed drill gehad. Het was wel leuk en speciaal. Er is veel  gedaan met het geweer van drill, wisselen van schouder, ter plaats rust, marcheren, ... Daarna hebben we seamanship gehad. We maakten allerlei knopen en hebben gesjord. Vervolgens gingen we terug naar het schip en daar wachtten we op iedereen. Daar na waren we gaan sporten als avond activiteit. Als laatste zijn we terug aan boord gaan slapen.

Dag 10: 14 augustus

Vandaag zijn we naar de historic dock yards gaan kijken. Daar lag de drie master  de Victory van Lord Nelson. We mochten daar is in gaan kijken en het verhaal horen van hoe Lord Nelson erin is gestorven. Ook zijn we in een museum geweest waar een schip ligt dat voor 250 jaar onder water had gelegen. Daarna hebben we een rond vaart gehad door de haven langs de marine basis waarna we dan terug naar de basis zelf konden om alles terug te gaan inpakken voor morgen om te vertrekken. Toen alles was ingepakt konden we gaan slapen.

Dag 11: 15 augustus

We zijn vandaag vertrokken naar Londen. Hierbij zaten we ongeveer 4 uur in de bus terwijl we nog wat besproken en lachten met de andere landen. Eenmaal daar aangekomen zijn we naar onze kamers gegaan en werd alles uitgepakt. We verkenden Londen nog en na ons avondmaal werd het bedtijd.

Dag 12: 16 augustus

Vandaag zijn we naar het planetarium gegaan. Ook werd in het maritieme museum daar wat gekocht. Er werd wat rond gekeken in groepjes en er is nog gelachen. Daarna zijn we met zen allen terug naar de basis gegaan en hebben we nog wat gevoetbald daar onderling. Dan gaan eten en daarna gaan slapen.

Dag 13: 17 augustus

Deze dag hebben we de boot genomen naar Londen en daar zijn we wat gaan rond kijken naar buckingham palace, Big Ben, Londen Eye,... we hebben nog gepicknickt in een park daar. Toen zijn we terug naar de boot gegaan. Daarna terug naar de basis gaan eten en nog wat lachen.

Dag 14: 18 augustus

Op deze hete zomerdag zijn we naar The historic dock yards gaan kijken waar we in een light cruiser wandelden. Ook hebben we bij een duikboot van de koude oorlog en gezien hoe ze touw maakten voor trossen. Vervolgens namen we de bus naar een winkelcentrum. Daar konden we wat gaan winkelen en lachen met wat ze daar soms verkochten. Daarna vertrokken we terug naar de basis om ons 1ste uniform aan te doen en presentaties te zien krijgen van alle landen. Daarna was er een buffet en marcheerden we in de zaal. We zongen tijdens het marcheren. Jammer genoeg werd het die avond al vaarwel zeggen tegen de genen die vroeg vertrekken.

Dag 15: 19 augustus
We waren op tijd opgestaan om afscheid te nemen van iedereen. Hier en daar kwamen er bij sommigen een paar tranen kijken. Toen alles ingeladen was heb ik een laatste gedag gezegd en ben vertrokken naar het station. Daar moest ik de trein op om terug naar België te gaan.

LMB-BML 2007 Webmaster & designer: Cmdt. André Jehaes - email andre.jehaes@lmb-bml.be
 Deze site werd geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024 x 768 en IE -11-Edge
Ce site a été optimalisé pour une résolution d'écran de 1024 x 768 et IE -11- Edge