BELGISCHE MARITIEME LIGA  vzw.
LIGUE MARITIME BELGE  asbl.

Koninklijke Vereniging - Société Royale

BML - NIEUWS  LMB - NOUVELLES  NEWS

Reisverslag van Internationale uitwisseling "Sea Cadets" zomerkamp UK 2017

Deelnemers :
Afd Leuven: 21(D PECHERSKYY Martin; KAD SAIDI Mateo
Afd Geel: 2KD DRIESEN Dylan; 2KD PIECK Dylan; KAD VERHAVERT Viktor
Verantwoordelijke begeleider: BRACKX Katrien, Afd Oostende

Het Koninklijk Marine Kadettenkorps - Belgie vzw heeft ook in 2017 de mogelijkheid gehad om een beperkt aantal jongeren te laten deelnemen aan deze Internationale uitwisseling, dat plaatsvond in het Verenigd Koninkrijk.
Gedurende het kamp waren op verscheidene locaties activiteiten georganiseerd zoals o.a. zeilen, kajak en diverse bezoeken aan musea en gekende plaatsen.
De periode was van 05 Aug t.e.m. 19 Aug 2017 en er hebben 5 jongeren van verschillende afdelingen kunnen deelnemen, leeftijd tussen de 14 en 18 jaar.
Jose BUTAYE
Stafchef van het Koninklijk Marine Kadettenkorps

UK Exchange 2017

Dylan PIECK

Koninklijk Marine Kadettenkorps België vzw - Afdeling Geel

Dag 1 "zaterdag 5 augustus"

Nadat we in de UK aangekomen waren na een treinrit van 2 uur, werden we opgehaald door een busje en reden we naar een universiteit. Daar ontmoetten we de deelnemers van andere landen die vooral vermoeid waren na hun lange vlucht. Nadat alle landen aanwezig waren, kregen we een pakje met twee sleutels en informatie. De sleutels waren voor onze eigen kamer die heel mooi en groot was. Daarna mochten we rondwandelen om kennis te maken met de buitenlanders, waarna we dan allen gingen eten. Er was veel eten beschikbaar en we konden kiezen wat we aten.

Dag 2 "zondag 6 augustus"

Nadat ze ons hadden gewekt gingen we ontbijten. Het was een typisch Engels ontbijt. Daarna gingen we ons klaarmaken om te vertrekken naar een museum. In het museum kregen we te horen dat de tickets voor de dag voordien waren, dus konden we niet naar binnen. Dus maakten we maar een groepsfoto op een tank en aten we ons lunchpakket in openlucht. Na een lange rit stapte we uit en gingen we wandelen (ongeveer 20 min) naar het zwembad, waar we een test gingen doen die heel gemakkelijk was. Na de test mochten we nog zwemmen en spelen, heel leuk was dat. Nadien zijn we naar het trainingscenter gegaan waar we gingen slapen. De luxe van de kamer was veel minder dan de kamer in de universiteit, maar het was gezelliger want we sliepen met alle jongens van de uitwisseling samen. Het avondeten bestond uit fish en chips oftewel vis met frieten. Dit vond ik minder, want je kon alleen maar vis bij de frieten nemen en dat eet ik niet graag. Als avondafsluiter gingen we nog naar het strand waar we spelletjes speelden. Na het strand gingen we terug naar de basis om iets later te gaan slapen.

Dag 3 "maandag 7 augustus"

Na het ontwaken moesten we met lege maag de basisbegrippen van de Engelse dril leren om daarna de vlaggengroet te doen, nadien volgde er een typisch Engels ontbijt. Na het ontbijt kwam een kleine bespreking van wie wat ging doen en nog wat uitleg over de veiligheid enz.. Daarna werden we in groepen opgesplitst. Mijn groep had zeilen dus deden we aangepaste kledij aan wat bestond uit een wetsuit (waterbestendige broek en waterbestendige T-shirt). We gingen te voet naar de zeilboten en kregen een kleine les van hoe we een boot moesten klaarmaken. Per twee moesten we onze eigen boot klaarmaken met een begeleider en gingen we zeilen richting het strand. Daar gingen we eten. Tijdens het zeilen naar het strand legde de begeleider ons uit wat we moesten doen en mochten we ook zelf varen. Op het strand gingen we eten. We konden onze zwemkledij ondertussen even uitdoen zodat deze kon drogen en zo konden we ook naar toilet. Toen onze pauze voorbij was gingen we weer zeilen. Het terugzeilen verliep sneller dus konden we nog wat rondvaren en oefenen op het kapseizen. Maar het water was vrij koud dus deden we dat niet te vaak. Toen de tijd om was gingen we terug naar de haven. De zeilen en het getuig werden van de zeilboot gehaald om ze daarna terug op te bergen. We gingen terug naar de basis om ons te douchen en om te kleden. Daarna gingen we frieten met hamburger eten en onze kamer opruimen voor inspectie. De inspectie was veel strenger dan in België, want in onze bedovertrek mocht geen enkel kreukje zitten of het was niet goed. Er volgde zelfs nog een extra inspectie! Na de inspectie gingen we naar de stad om cricket te spelen. Het was een leuk spel. Tegen slaaptijd gingen we terug naar de basis om te slapen.

Dag 4 "dinsdag 8 augustus"

Na de dril, vlaggengroet en het ontbijt gingen we ons omkleden. Mijn activiteit was klimmen en mountainbiken. De grote groep werd opgesplitst. Mijn groepje ging eerst klimmen. We startten op een kleine muur waar we opdrachten moesten op uitvoeren en daarna gingen we een klein wedstrijdje spelen. Om ter langst op de muur blijven met opdrachten die het moeilijker maakten. Na de opwarming op de kleine muur gingen we klimmen op de gewone muren. Na een tijdje klimmen gingen we een andere wedstrijd spelen. Om ter snelst naar boven! Na de wedstrijd gingen we eten en nadien ons klaarmaken voor het mountainbiken. We kregen een kleine uitleg over wat en waar we alles gingen doen. Daarna gingen we met de auto naar het park waar we onze fietsen namen en een controle deden om te kijken of onze fiets en kledij helemaal in orde was. Het fietsen startte na de controle. Na een tijdje fietsen stopte we op een groot grasveld waar we een spel gingen spelen. De bedoeling van het spel was om in een cirkel te fietsen met z'n allen, zonder uit de cirkel te gaan of de grond te raken met je voet. De winnaar kreeg een snoepje na dat spel. We speelden het een aantal keer en toen gingen we nog een beetje fietsen langs het strand, door de bossen en door het park. Wat allemaal leuk was en met een mooi uitzicht. Na een tijd fietsen stopten we bij een ijskar, naast een stationnetje van een treintje, in het park. Nadat we onze ijsjes hadden opgegeten gingen we weer fietsen en op het einde mochten we proberen om over een heuveltje te springen. Dat was leuk! Na het fietsen gingen we terug naar het busje waar we onze fietsen er terug inzetten en we vertrokken terug naar de basis om ons te douchen. Ons avondeten was spaghetti. 's Avonds mochten we doen wat we wilden zolang het in de basis was. De meesten gingen naar de kadetten gameroom waar we op de Xbox konden spelen met z'n allen. Dat was echt tof!

Dag 5 "woensdag 9 augustus"

Na de dril, het ontbijt en vlaggengroet gingen we ons weer klaarmaken voor de activiteit van de dag. In mijn geval was dat kajakken. Dus deden we weer ons wetsuit aan en gingen we naar het strand met een busje. Toen we op het strand aankwamen gingen we de kajaks en 1 kano in het water leggen daarna kregen we een uitleg wat we moesten doen en wat we niet mochten en daarna gingen we een opwarmingsspel spelen. Iedereen nam een peddel en probeerde die recht op te balanceren en als de instructeur zei naar links, ging iedereen naar de peddel links van hem. Als hij zij rechts dan gingen we naar rechts. Maar dit moest gebeuren zonder de peddel te laten vallen wat niet altijd gemakkelijk was. Na een tijdje spelen gingen we kajakken. In de voormiddag gingen we kajakken naar een ander strand. Eens daar moesten we allemaal iets interessant vertellen over ons en ons land. Er waren veel leuke weetjes te horen van iedereen. We gingen terug naar het strand waar we van kwamen en gingen eten. Na het eten gingen sommige naar de toiletten die een beetje verder waren. We gingen er heen zonder de instructeur maar we konden het niet vinden dus moesten we aan mensen vragen waar we een toilet konden vinden. Iemand zei de weg naar een heel mooi restaurant waar we gelukkig naar het toilet mochten gaan. We keerden daarna snel terug naar het strand waar we dan weer een ander opwarmingsspel speelden. Zo moesten we veel springen en roepen tijdens het spel. Na afloop gingen we weer kajakken maar we konden nergens heen omdat de wind te hard was dus gingen we wat spelletjes spelen zoals tikkertje. Samen met de instructeur speelden we grappige spelletjes. Na de spelletjes gingen we kapseizen oefenen. Als je kapseist moet je drie keer onderaan op de kajak slaan met twee handen en daarna moet je voorwaarts uit de kajak gaan. Na het oefenen van het kapseizen gingen we de kajaks weer opbergen en gingen we terug naar de basis om ons te douchen en op te warmen en nadat dat gebeurd was gingen we eten. Daarna gingen we rondwandelen in de stad wat echt leuk was. We gingen naar allerlei winkels en zagen allerlei dingen. Na onze wandeling zijn we terug naar de basis gegaan waar we nog spelletjes speelden en daarna gingen we slapen.

Dag 6 "donderdag 10 augustus"

Na de dril en het ontbijt dat zoals elke andere dag alweer Engels ontbijt was gingen we ons klaarmaken voor onze activiteit. Mijn groep ging powerboaten. Na het omkleden gingen we samen met de mensen die de activiteit zeilen hadden naar onze boten. Toen we er aankwamen moesten we in een rib gaan om naar onze boot te gaan. Het was maar een klein traag bootje waardoor we na vertrek allemaal mochten varen. Na het rondvaren gingen we naar een haven verderop. Eens aangemeerd mochten we wandelen naar een grasveld waar we gingen eten. Op de weg naar daar konden we nog even naar de boten kijken die ook in de haven lagen. Toen we op het veld aankwamen gingen we eten en net als al de eerdere dagen mochten we kiezen wat we na het eten deden. We konden blijven waar we waren om even te zonnen of te wandelen en misschien iets te gaan kopen. Toen we terug gingen varen mochten we proberen om exact naast een boei te gaan liggen, wat niet makkelijk was door de wind en de golven. Na de activiteit gingen we terug om ons te douchen en gingen we hotdogs eten. Na het avondeten gingen we niet naar de stad maar in plaats daarvan gingen we een talentenshow doen. Ieder land moest minstens één ding doen. Zo was er dansen, zingen, ... De talentenshow wat grappig en een heel tof idee. Voor het slapen konden we nog wat praten met iedereen en we speelden nog tafelvoetbal. Daarna gingen we terug slapen.

Dag 7 "vrijdag 11 augustus"

Na ons dagelijks ochtendritueel en ontbijt moesten we onze bagage klaarmaken. Met de bus gingen we naar het fleet army museum. Toen we daar aankwamen kregen we een uitleg over hoe alles er vroeger was en hoe alles geëvolueerd was. Na het middageten mochten we vrij rondwandelen in een museum. Dit museum stond vol met oude en heel interessante dingen. Er was zelf een simulatie van hoe het er op een vliegdekschip uitziet en hoe het er aan toe gaat. Dit was echt wel tof om te zien. Na het museum gingen we terug met de bus op weg naar de "Bristol "het schip waar we de volgende dagen op gingen slapen. Toen we aankwamen moesten we onze bagage helemaal naar boven dragen en daarna weer helemaal naar beneden naar de plek waar we sliepen. Nadat we onze spullen hadden weggezet kregen we een video te zien over de veiligheid op het schip. De video was op een leuke manier gemaakt. Vervolgens mochten we nog verder onze spullen uitpakken en gaan slapen.

Dag 8 "zaterdag 12 augustus"

Nadat we opgestaan waren moesten we in 3de uniform naar de kantine om te gaan eten. Na het eten gingen we terug naar de boot om ons klaar te maken voor onze activiteit van de dag. Voor mijn groep en 1 andere groep stond drilrondleiding en touwwerk op het programma. Mijn groep startte met het touwwerk. We kregen uitleg over hoe we knopen moesten maken. Ik kende bepaalde knopen niet bij naam. Hierdoor kon ik geen antwoord geven op de namen van bepaalde knopen. Dit vond ik wel jammer. Na het oefenen gingen we naar buiten om een systeem te maken om een vat naar boven te hijsen. Daarna volgde een wedstrijd op tijd tegen al de andere groepen. Nadat dit allemaal gebeurd was gingen we eten. De groepen wisselden na het eten van activiteit. Dus mijn groep ging dril met geweer doen met daarna een rondleiding. We kregen een korte uitleg wat we niet mochten doen en wat we wel moesten doen met het geweer. Daarna gingen we allemaal een geweer halen dat iets zwaarder woog. We maakten een wandeling in dril met geweer naar een plein waar we uitleg kregen. We kregen te zien hoe de dril eruitzag het was echt leuk om dat eens te doen want in België is er geen dril met geweer. Het was dat ook leuk om te zien en om na te doen. Na de dril werden de geweren opgeborgen. We kregen een rondleiding op de legerbasis. Het begon bij het op 1 na oudste gebouw waar een kanon stond dat gebruikt werd in de oorlog. Dit kanon werd ook gebruikt wanneer een koning sterft. Er wordt dan een rit door de stad gemaakt. Daarna gingen we naar een gebouw dat verder verwijderd stond maar dit gebouw stond niet op de grond maar zat in een groten bak vol met kiezel steentjes ingeval er grondverzakkingen waren. Het gebouw blijft dan rechtstaan. Na de rondleiding gingen we weer terug om te eten waarna we vrij mochten rondwandelen op het schip. Eerst gingen we naar de kadettenkamer waar een biljardtafel stond en een kikkertafel. Na een tijdje kwamen ze zeggen dat ze een film gingen kijken in de cinema aan boord van het schip. Na de film was het slaaptijd.

Dag 9 "zondag 13 augustus"

Na het opstaan gingen we weer in dril naar de eetzaal. Na het eten gingen we ons klaarmaken voor de activiteiten van de dag wat vandaag wateractiviteiten waren. Ik koos zeilen. Dit was niet echt tof omdat er bijna geen wind was dus was het meer dobberen en zonnen en ondertussen praten met de anderen. Na het zeilen gingen we eten en na het eten gingen we powerboaten wat veel leuker was want nu gingen we ten minste vooruit met een grote snelheid. Na een tijdje varen gingen we naar een haventje om iets te gaan eten en drinken en daarna gingen we terug naar de basis. Net voor we aankwamen riep de andere ribs op dat ze geen benzine meer hadden dus moesten we helemaal terug naar de haven gaan om een benzine tank te gaan brengen. Later dan normaal konden we ons omkleden en gingen we weer eten. Na het eten gingen we met iedereen naar een voetbalveld om te voetballen of om gewoon te gaan zitten en na een tijdje voetballen gingen we weer terug naar het schip om te gaan slapen.

Dag 10 "maandag 14 augustus"
Nadat we ontbeten hadden gingen we onze spullen inpakken om te vertrekken naar een haven van de marine. Hier waren vroeger allemaal museums over boten. We konden ook op de boten HMS Victory en HMS Warrior. Deze waren allemaal omgebouwd tot museums. Na een tijdje rondwandelen en kijken op de schepen gingen we weer terug naar de bus om verder te rijden naar de volgende locatie. Op Blackhead zouden we de laatste dagen doorbrengen. Na een lange rit kwamen we eindelijk aan in Blackhead waar we onze spullen konden uitladen in onze kamer. De kamer bestond uit 7 stapelbedden. Toen dit gebeurt was konden we nog wat rondwandelen op de nieuwe verblijfplaats waarna we gingen slapen.

Dag 11 "dinsdag 15 augustus"

Na het ontbijt gingen we met zijn allen ons klaarmaken om naar 2 museums te gaan. Eén was op de 0 graden lijn van Greenwish en de andere was met allemaal oude dingen zoals boten, geweren en schilderijen. Dus 2 groepen gingen naar Greenwish en de andere 2 gingen naar het andere museum. Ik ging eerst naar Greenwish wat echt tof was om te zien want er was een grote telescoop en er waren ook veel klokken en schilderijen. Op de lijn van 0 graden kon je ook zien op hoeveel graden andere grote steden lagen zoals New York, Amsterdam enz. Nadat we wat rondgekeken hadden en wat winkels bezocht hadden gingen we verder naar het andere museum waar we vrij konden rondwandelen. Het museum was heel groot maar er was te weinig tijd om alles te doen dus gingen we met zijn allen de souvenirwinkels maar doen waar we allerlei spullen kochten. Daarna gingen we terug naar het andere museum om met de andere groep terug naar de basis te gaan en te gaan eten en te gaan slapen.

Dag 12 "woensdag 16 augustus"

Na het ontbijt gingen we ons klaarmaken om te gaan wandelen in de stad. Bij de groepen waren een aantal landen bij elkaar gezet. Onze groep bestond uit België en Canada. We gingen te voet van de basis, door het park, naar de overzet boot (of Ferry) om naar het centrum van Londen te gaan. De overzetboten in Engeland zijn veel sneller, groter en mooier dan de overzetboten in België. Toen we aankwamen gingen we eerst nog naar Starbucks en daarna startte we onze wandeling door Londen samen met onze gids. We gingen naar de BigBen, Buckets en Buckingham Palace en nog veel andere plekken en souvenirwinkels. Na Buckingham Palace stopten we in het park om te eten samen met de andere landen. Daarna gingen we nog een beetje verder wandelen en kijken naar de monumenten en andere mooie dingen in Londen. Daarna gingen we naar een basis van de Engelse Marine Kadetten waar ze de administratie deden voor alle kadetten van het United Kingdom. Daarna gingen we nog naar een museum over de 2de wereldoorlog en vervolgens gingen we samen met iedereen naar het Londen Eye om daar onze overzetboot te nemen. Na de boottocht konden we wandelen naar de basis. Op de terugweg zagen we ook het museum en het schip Cutty Shark. Daarna wandelden we terug naar de basis en om te eten. Na het avondeten speelden we een aantal spelletjes samen met een officier die speciaal gekomen was voor ons om ons bezig te houden tijdens de avondactiviteit. We speelden met waterballonnen wat superleuk was. Nadat alle ballonnen op waren gingen we terug naar binnen waar we ons nog een beetje zelf mochten bezighouden en daarna gingen we slapen.

Dag 13 "donderdag 17 augustus"

Na het ontbijt gingen we met de bus naar de Tower of Londen waar we vrij mochten rond wandelen en gaan kijken naar de Crown Jewels van de koningin. Deze juwelen waren echt mooi en werden zwaar beveiligd. Zo waren er dikke deuren van elk 1 ton. We gingen ook naar de White Tower, de Red Tower en de martelkamer. De Tower of Londen staat ook bekend voor de getrainde raven die elk een eigen naam en kooi hebben. Elke raaf had zijn eigen ring met een kleur die aangaf wat de naam was van de raaf. Plots hoorden we allemaal trommelgeroffel We gingen kijken en het bleek een toneel te zijn met een opvoering van vroeger. Zo deden de acteurs een toneeltje na van het gewone volk dat in opstand kwam tegen de koning en de andere rijke mensen. Met de bus gingen we vervolgens op weg naar het Westfield shopping center naast het Olympisch Stadion van het voetbalteam Westham United. Hier mochten we winkelen. We splitsten de groep op en gingen met onze groep op zoek naar een plek om te gaan eten. Eens we een plek hadden gevonden gingen we ons eten bestellen. Iedereen had wel iets anders. De ene had biefstuk, de andere een hamburger,... Na ons eten gingen we iets halen in de Starbucks en vervolgens verder winkelen. Er waren Game winkels, klerenwinkels, filmwinkels, enz.. Toen ons geld op was gingen we terug naar het verzamelpunt en vervolgens naar de bus. In de basis konden we al rustig onze spullen inpakken en vervolgens gaan slapen.

Dag 14 "vrijdag 18 augustus"

Na het ontbijt wat zoals al de andere dagen nog steeds hetzelfde was gingen we ons klaarmaken om naar het Dockyard te gaan. Toen we aankwamen moesten we een tijdje wachten voor we naar binnen konden. Binnen werden we in twee groepen gesplitst om later de duikboot te kunnen bezoeken. Als eerste gingen we op het Fregat. Het was echt tof om te zien hoe het was op een schip waar bijna niks aan veranderd was. Nadat we het Fregat gezien hadden moesten we wachten voor we op de duikboot mochten. Tijdens het wachten hadden we ook alvast gegeten en uiteindelijk mochten we op de duikboot gaan kijken. De duikboot was niet groot maar het was wel tof om door de deuren, die kleine cirkels waren, heen te klimmen. Na alles in de duikboot gezien te hebben gingen we met z'n allen naar een touwshop waar we rond mochten kijken tot het weer tijd was om naar het volgende deel van het museum te gaan. Na een tijdje rondkijken mochten we naar het deel gaan waar ze het touw maakten. De vrouw van de rondleiding zei allerlei interessante dingen over de geschiedenis van de gebouwen. We zagen ook in een hal een handmatige machine om touw te maken. De vrouwelijke gids koos 2 mensen die elk aan 1 kant van de machine moesten staan en vervolgens aan een wiel moesten draaien. Er kwam een derde persoon met een staaf met een block hout in het midden en die moest dat tussen de gedraaide touwen houden. De 3 touwen werden 1 touw. De vrouw nam het touw van de machine en gaf het aan iemand van de leiding. Daarna gingen we naar een ander gebouw wat Y4 van een mijl groot was. Dat gebouw bevatte hetzelfde soort machine alleen veel groter en geautomatiseerd. Na deze demonstratie mochten we vrij rondwandelen in het gebouw. Voor vertrek kochten we nog snel om iets te eten waarna we met de bus terug naar de basis gingen. In de basis deden we ons 1ste uniform aan om onze presentatie te doen over ons land. In een zaal mochten we ons land voorstellen aan de anderen. Voor we begonnen moesten we wachten op een officier uit Engeland die speciaal naar de basis kwam om naar onze presentatie te komen kijken. Toen de officier aankwam begon Australië met de PowerPoint en daarna was België aan de beurt. Na een lange tijd waren alle PowerPoint aan de beurt geweest en mocht elk land nog een woordje zeggen. Ondertussen hadden we grote honger. We waren dan ook blij dat we konen gaan eten. Na de maaltijd mochten we onze cadeautjes geven aan de andere kadetten. De avond mochten we vrij opvullen. Wel moesten we voor 01 uur gaan slapen.

Dag 15 "zaterdag 19 augustus"

Nadat we om 1u30 eindelijk sliepen en terug wakker waren in de ochtend was Zweden al vertrokken naar huis. We aten het Engelse ontbijt voor een laatste keer, maakten onze rugzak en namen nog afscheid van al de andere die al wakker waren. In het station moesten we nog een hele tijd wachten voordat we onze trein konden nemen dus gingen we naar de winkeltjes om nog een beetje geld uit te geven. Na een poosje mochten we op onze trein stappen op weg naar België. Na twee uur in de namiddag kwamen we aan in het station waar onze ouders op ons stonden te wachten. We namen afscheid van elkaar en gingen elk naar ons eigen huisje. Het einde van een leuke reis.

END OF STORY

LMB-BML 2007 Webmaster & designer: Cmdt. André Jehaes - email andre.jehaes@lmb-bml.be
 Deze site werd geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024 x 768 en IE -11-Edge
Ce site a été optimalisé pour une résolution d'écran de 1024 x 768 et IE -11- Edge