BELGISCHE MARITIEME LIGA  vzw.
LIGUE MARITIME BELGE  asbl.

Koninklijke Vereniging - Société Royale

BML - NIEUWS  LMB - NOUVELLES  NEWS

Reisverslag van Internationale uitwisseling "Sea Cadets" zomerkamp UK 2017

Deelnemers :
Afd Leuven: 21(D PECHERSKYY Martin; KAD SAIDI Mateo
Afd Geel: 2KD DRIESEN Dylan; 2KD PIECK Dylan; KAD VERHAVERT Viktor
Verantwoordelijke begeleider: BRACKX Katrien, Afd Oostende

Het Koninklijk Marine Kadettenkorps - Belgie vzw heeft ook in 2017 de mogelijkheid gehad om een beperkt aantal jongeren te laten deelnemen aan deze Internationale uitwisseling, dat plaatsvond in het Verenigd Koninkrijk.
Gedurende het kamp waren op verscheidene locaties activiteiten georganiseerd zoals o.a. zeilen, kajak en diverse bezoeken aan musea en gekende plaatsen.
De periode was van 05 Aug t.e.m. 19 Aug 2017 en er hebben 5 jongeren van verschillende afdelingen kunnen deelnemen, leeftijd tussen de 14 en 18 jaar.
Jose BUTAYE

18 augustus: Tweede Dockyard
19 augustus: Afscheid

5 augustus:

De eerste dag begon met een vrolijk, alzijnde vermoeid humeur van de kadettten. Wij (Belgische kadetten) kwamen samen aan de ingang van de eurostar om 9u. Na een kleine briefing en wat bijpraten begonnen we met de check-in. Deze was relatief kort. Hierna was het gewoon een zaak van wachten op de trein en voor sommigen ontbijten. Toen we aankwamen in Engeland werden we opgehaald met een minibusje. Tijdens de reis hebben ik en Dylan de Britse chauffeurs goed laten horen hoe graag we meezingen met de radio. We kwamen aan in St. Mary's University waar we zouden samenkomen met de rest en overnachten. In het begin praatten we niet veel met de toen alleen nog Hong Kongse kadetten. Juist toen ik 1 van hun wou laten meespelen met kaarten omdat ik zag dat hij wou spelen moesten we naar de briefmg luisteren. We kregen wat informatie over wat de dagplanning was en gingen naar onze kamers. We kregen heel luxeuse kamers, 1 voor elk! Dit was wel alleen voor de onze tijd in St. Mary's maar ik was er al heel tevreden mee. We gingen eten en leerden daar Conan, een van de Australische kadetten, een beetje kennen. Hij zei in het begin dat zijn naam Conrad was en wij dachten dit voor bijna de hele twee weken haha. Na het eten gingen we "slapen", dit was feitelijk gewoon stil chilien tussen elkaar in om de anderen niet te storen.

6 Augustus

De volgende dag zou relatief kalm zijn: Ontbijt, museum bezoeken en later de About Me presentaties waar we ons moesten voorstellen per land. Zo leerde ik dat Erin, een van de beste vrienden die ik op dat kamp zou maken, ook karate deed en dat ze net als mij een bijna zwarte gordel had. Het bleek ook duidelijk dat alle kadetten een passie hadden voor de Sea Cadets of het KNIK. Dit bleek uit dat bijvoorbeeld zo'n 70% van de kadetten graag drill deed. Iets dat ze allemaal zeiden niet graag werd gedaan normaal in hun afdelingen. Dit zou nog duidelijker blijken op de laatste dag. `s Avonds vertrokken we naar onze volgende verblijfplaats in Weymouth. Hier zouden de meisjes en jongens apart slapen in grote kamers met half afgesloten compartimenten van 4 bedden. Later die avond speelden we "vo et-baseball" op het strand. Dit was rampzalig want het eindigde met iedereen die valspeelt haha. (Zij speelden eerst vals ;))

7 augustus:

De volgende ochtend zouden we onze eerste Engelse drill krijgen. Deze was in het begin nogal verwarrend voor de Belgen en Canadezen want wij tillen ons been op terwijl de Engelsen het gewoon bijzetten. Hierdoor zou het ons wat dagen duren eer we het perfect konden, wat opzich al snel was voor een nieuwe drill. Hun bevelen zijn ook lang en zonder duidelijk ritme. In plaats van 1. Plaats 2. Rust hebben zij gewoon 1. SquadAtEase en ik heb nog steeds geen idee wat de 5 woorden om te draaien zijn behalve dat het laatste woord "turn" is. Dit maakte het allemaal heel grappig om te leren. Diezelfde dag zouden we opsplitsen in "divisions". Deze zouden onze activiteitsgroepen zijn voor de rest van het kamp. Ik was in een heel leuke groep met Dylan, Britten, Canadezen, Hong Kongers en Koreanen. Alleen geen Australiers want daar waren er maar 2 van. Onze division heette Dreadnought, en wij waren de beste groep in mijn mening. Simpelweg omdat we elk record verbroken (1 alzijnde ni officieel), en ongelooflijk veel plezier hadden. Die dag gingen we kajakken en Kyle niet meetellend waren we goed bezig. Kyle zou het rest van het kamp bekend staan als degene die alles laat kapseizen in onze groep en vooral bij de Amerikaanse officier. Dit kwam omdat Kyle ongeveer drie kajaks/canoes heeft laten zinken waarvan 2 met de amerikaanse officier erin. Er waren geen slechte gevoelens bij, het was gewoon grappig. Later zou zijn zeilboot ook kapseizen maar dat komt deels door het feit dat mijn zeilboot over hun boot ging door een plan van mijn zeilploeg van 3 om Kyle in het water te trekken haha. We konden er allemaal heel goed om lachen. De amerikaanse officier was de rest van het kamp Kyle nog wat aan het plagen omdat hij haar heeft laten zwemmen maar dat was weer al in goede humor. Die avond gingen we allemaal heel snel slapen.

8 Augustus:

De tweede dag in division Dreadnought was ongeveer identiek met als enige verschil dat we gingen powerboaten en niemand moest zwemmen. We hadden ook 1 van de trainingsschepen van een Engelse afdeling gezien genaamd de "Victory".

9 augustus:

Net als de vorige twee dagen gingen we uit op het water. Deze keer was het zeilen. Die dag besloot mijn zeilploeg en ik, bestaande uit Jonas, mij en een instructeur die gwn als roerganger en schipper diende omdat Jonas en ik konden zeilen, dat het grappig zou zijn om met Kyle zijn ploeg te racen en dan Kyle zijn hand te schudden en hem in het water te trekken. Dit mislukte echter op een veel betere manier: Toen we naast hun aan het varen waren en probeerden Kyle te overtuigen zijn hand uit te steken ging de neus van onze boot op die van hun, hierdoor ging hun boot half onder water an 1 kant en met wat snelle maneuvres ontsnapten we de kapseizende mast zodat we niet mee zouden omdraaien. We waren de volgende 5 minuten keihard aan het lachen. Ons plan was mislukt maar Kyle EN zijn ploeg waren aan het zwemmen en dat was nog beter als gepland. Vooral omdat Dylan ook in die boot zat haha.

10 Augustus:

Vandaag was de planning iets meer als normaal. We gingen mountainbiken en dan later in de dag zouden we rotsklimmen. Het mountainbiken was spijtig genoeg eerder fietsen omdat er geen mountainbike-paden dichtbij genoeg waren om in het tijdschema te passen. Het rotsklimmen was wel ongelooflijk extreem. Dit was mijn eerste keer en we waren allemaal zo competitief ingesteld dat twee groepsleden bijna de beste tijd van de andere ploegen versloegen. Ik ging van 50 s naar 30 en dan naar 18. Een ongelooflijke progressie voor een eerste keer. Toen het tijd was voor de tweede helft van onze groep om te klimmen versloeg Jonas niet alleen de tijd van de beste kadet met 6 seconden maar hij was een honderste van een seconde van de beste tijd van de instructeur af! De instructeur had 9.61 seconden terwijl Jonas 9.62 haalde! Met 1 extra poging kon hij zowiezo de instructeur verslaan. Wii waren allemaal zo blii die dag omdat onze ploeg de beste was.

11 Augustus:

11 Augustus was gekenmerkt door 1 activiteit: De talentenshow. Het begon allemaal bij het kajakken toen ik aan onze instructeur vermelde dat Dylan kan beatboxen. Toen deze aan Dylan vroeg om het te laten zien heeft Dylan een serieuze indruk op iedereen gemaakt. Ik stelde toen lachend het idee voor voor een talentenshow. Een idee dat de instructeur later aan de officieren voorlegde en dat dus gebeurde. De avond was gekenmerkt door de 4 acts in de Uk sea cadet exchange 2017 video op youtube en facebook. Dylan de beatboxer, Daniela de gitaarzanger, Zuid-Koreaanse HipHop die niemand zag aankomen van het bescheiden meisje en het belangrijkste van al: De officieren die de macarena dansen! Ook bezochten we het Royal Navy Fleet Air museum waar Blinky, onze kampmascotte, veel nieuwe vriendjes ontmoette.

12 Augustus:

12 Augustus vertrokken we naar de HMS Bristol. Een buiten gebruik marine schip dat gebruikt werd om kadetten op te leiden in de basis die HMS Excellent noemt. Hier hebben we veel gemarcheerd en werden er weeral activiteiten gedaan op basis van onze divisions. De eerste dag heeft mijn groep nog gezeild.

13 augustus:

Op 13 augustus hebben we weeral gezeild in Porstmouth. Deze keer heb ik mogen zeilen in een sloep zoals degene in Nederland omdat ik had gepraat met een officier die graag zeilt en hij vond ook dat ze veel aangenamer waren om in te zeilen. In de ochtend moest ik wel eerst in 1 van de meer moderne bootjes zeilen. Deze zijn onstabieler en het is dan ook geen toeval dat toen de kampcommandant besloot te racen de andere kadet eruit viel. Zij was perfect ok want het water was warm dus de kampcommandant en ik waren gewoon aan het lachen voor de volgende 5 minuten. Toen ik eindelijk mocht zeilen in de sloep met Jonas vond ik het eindelijk veel  rustiger. Er was meer ruimte en de sloep was veel stabieler.

14 Augustus:

Vandaag bezochten we de Historic Dockyards waar we een toer kregen van Whale Island en de Dockyards. We bezochten ook twee oude oorlogschepen van de Engelse Navy, namelijk de Victory en nog een ander. De HMS Victory is het schip waarop Nelson stierf en dus bezochten we de plaats waar hij werd neergeschoten en de plaats waar hij stierf. Ook deden we vandaag Armed Drill en Seamanship. Deze waren beide vooral interesant voor twee redenen: Dit was onze (Belgen) eerste keer drill met geweren, iets wat ik absoluut wil doen in het KMK, en twee omdat we het nationale Britse team dat twee weken trainde in HMS Excellent in 1 oefen poging, drie officiele pogingen en nog 1 niet officiele poging versloegen. In de eerste drie officiele pogingen versloegen we bijna de beste tijd van de kadetten, dus we wouden een 4de keer gaan ook al zou het ni tellen en toen versloegen we niet alleen de kadetten maar ook het nationale team. Wij hadden 2 minuten 15 terwijl zij 2 minuten 50 hadden. Ik neem wel aan dat het nationale team ondertussen een veel kleinere tijd heeft maar hun Excellent tijd hadden we verslagen. Wat betreft Armed Drill, aangezien de geweren natuurlijk geblokkeerd zijn vind ik dat het echt iets is dat de status van het KMK nog kan verhogen en onze bekendheid zou vergroten omdat we de enige jeugdbeweging zouden zijn die iets gelijkaardig doet, dus ik ga het absoluut voorstellen aan mijn officieren.

15 augustus:

Vandaag bezochten we de Prime Meridian in Greenwich en het Britse War Museum. In het algemeen vond ik het ok maar aangezien veel van de exposities niet werkten of niet beschikbaar waren vond ik het ook wat weinig om te zien. Toen het tijd werd voor het war museum kregen we een half uur wat spijtig was want dat was wel een interessant museum. Ik heb wel eindelijk een Spitfire motor kunnen zien waar ik heel blij om was.

16 Augustus:

We kregen een tour van Londen van de Britse kadetten vandaag. We bezochten daarin ongeveer elk groot monument in Londen en zelfs de Sea Cadet HQ! We kregen een tour en ik was een beetje verbaasd om te zien hoe klein de staff van het HQ was. Niet meer als 30 mensen besturen een wereldwijde organisatie. Later die avond deden we wat kleine fysieke trainingsoefeningen. Push-ups werden niet gedaan wegens tijdgebrek, maar Erin en ik besloten dat we het toch wouden doen dus na het waterballonengevecht hebben we de hele avond zitten work-outs doen. Daniela deed uiteindelijk mee en voor een korte tijd 1 van de Britse kadetten.

17 Augustus:

Vandaag kregen we wat tijd in een shoppingcenter en bezochten we de Tower Of London. Ik heb lekker veel snoep gekocht en voor de eerste keer avocadosushi gegeten met Erin. Ook probeerde ik voor de eerste keer KFC en kocht ik een pizza van PizzaHut. Een in het algemeen lekkere dag dus.

18 augustus:

Vandaag bezochten we nog een andere Historic Dockyard in Chatham. Hier bezochten we de HMS Ocelot de laatste onderzeeër die in de dockyard gebouwd was en de HMS Cavalier. Ook bezochten we Buckingham Palace. Iets wat ik echt wou doen omdat de vorige keer dat ik in Londen was met de school ik daar geen kans voor had.

19 Augustus:
De laatste echte kampdag. Vandaag maakten we ons eigen touw in de Rope factory. Deze fabriek is de laatste in de wereld om nog touw te maken met gebruik van Victoriaanse technologie en technieken. Later in de avond gingen we bezoek krijgen van de hoofd van de Sea Cadets. Na de presentaties en een aangenaam buffet besloten Erin, ik, Dylan, Daniela en nog wat anderen in echte Kadetten spirit onze laatste avond wat te doen? Drill natuurlijk! Marcheren onder marcheerliedjes om precies te zijn. We vonden het zo spijtig dat dit niet mocht in Portsmouth dat we het gewoon zelf deden in Londen. In de gymzaal maakten we een peloton en degene die het liedje kent leid het peloton. Omdat de zaal zo klein was hebben we de draai bevelen achterwege gelaten omdat dit de liedjes zou storen, maar we hadden die avond ongelooflijk veel plezier aan iets te doen dat sommige kadetten thuis niet leuk zouden gevonden had hebben. Toen voelde ik pas echte teamspirit. Samen marcheren terwijl het niet moest in onze verschillende eerste uniformen uit verschillende landen, gebonden door 1 ding: We waren allemaal kadetten. Sommige waren dan misschien chef in hun land maar hier waren we allemaal kadetten.
En we zongen. Lied na lied, land na land.

Dat is wat het betekent om kadet te zijn. Niet bevelen volgen of een uniform dragen maar trots zijn en onszelf kadet noemen niet omdat het moet, maar uit respect, trots, passie en eer om kadet te mogen zijn.

Ik kan haast niet wachten op volgend jaar.

2KD Pecherskyy Martin

LMB-BML 2007 Webmaster & designer: Cmdt. André Jehaes - email andre.jehaes@lmb-bml.be
 Deze site werd geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024 x 768 en IE -11-Edge
Ce site a été optimalisé pour une résolution d'écran de 1024 x 768 et IE -11- Edge